Timber by EMSIEN 3 Ltd BG
Het is bijna zover: mobiel vriendelijk wordt een rankingfactor
13 april 2015
Toon alles

SEO op locatie

plaatselijke zoekmachine optimalisatie

Hoe bedrijven en zoekmachines zich hebben ontwikkeld

Als ondernemer heeft u vast wel gemerkt dat de manier van verkopen de laatste jaren behoorlijk aan het veranderen is. Net als de fax, koud bellen en flyers een revolutie teweeg brachten in vroeger tijden, is er nu een nieuwe verkoper die klanten op een heel andere manier beslissingen laat nemen over hun aankopen. Zijn naam is…….Google!

Denk eens na over de manier waarop uw klanten zoeken naar uw produkt, of hoe ze besluiten om van uw diensten gebruik te maken. Waar beginnen zij?

Nou, door uw bedrijf en wat u biedt via internet te onderzoeken, natuurlijk!

Google is behoorlijk veranderd sinds ze zijn begonnen. Hun zoekmachine is ongelooflijk krachtiger (en complexer) geworden. Met meer dan 500 algoritmen die triljoenen pagina’s indexeren. En ze zitten niet stil. Ze zijn bij Google constant bezig hun formules aan te passen, dagelijks!

Het is van groot belang om als onderneming constant bezig te zijn met uw online strategie en de constante veranderingen, uw concurrentie zit tenslotte ook niet stil. Het probleem met ondernemingen die niet volledig gebruik maken van al de mogelijkheden (die voor het oprapen liggen) is:

  1. Ze wachten tot ze nood gedwongen moeten veranderen, of
  2. Ze doen het absolute minimum, waarbij ze niet of nauwelijks resultaat behalen

Ondernemingen die goed functioneren, passen zich snel aan en maken gretig gebruik van de voordelen die hen wordt geboden door dit constant veranderende systeem.

Wat kunt u doen om te veranderen

De belangrijkste vragen die u zich als ondernemer moet stellen zijn deze:

  • Waar komen mijn potentiele klanten vandaan
  • Waar zoeken zij naar informatie over uw bedrijf
  • Wat vinden zij wanneer ze zoeken op (bijvoorbeeld) Google

Dit is de kern van de technische revolutie genaamd e-commerce, en er zijn twee hele belangrijke factoren:

  1. De manier waarop klanten hun koopgedrag aanpassen aan de beschikbaarheid en toegankelijkheid van steeds meer informatie die hun helpt bij het nemen van een weloverwogen beslissing, en
  2. De stappen die Google neemt om marktleider te blijven van deze ontwikkeling. Het constant verbeteren en innoveren om meer relevante zoekresultaten te tonen, waar en wanneer uw klanten dat willen.

Dit is de drijvende kracht van Google om lokale zoekresultaten, sociale bookmarking en het gebruik van mobiele technologie bepalend te laten zijn voor zoekresultaten en rankings. U zult uw zoekresultaten steeds bij moeten houden, anders kan het gebeuren dat u plotseling niet meer gevonden wordt, met als gevolg lagere omzet en winst.

Online marketing is geen dreiging

Integendeel, online marketing kan juist uw grote voordeel zijn, omdat veel van uw concurrenten dit (nog) niet gebruiken, of niet efficient gebruiken. Als u denkt dat het gebruik van online marketing of een webshop, een bedreiging is voor de verkoop in uw ‘offline’ winkel, dan wordt het tijd dat u daar anders over gaat denken……snel!!

Google (en andere zoekmachines) zijn niet langer een mogelijkheid, ze zijn noodzakelijk om er voor te zorgen dat uw bedrijf winstgevend blijft. Het ‘online zoeken’ naar producten of diensten is inmiddels geintegreerd in het dagelijks leven van uw (potentiele) klanten en zodoende kan zoekmachine optimalisatie (SEO) u helpen om klanten binnen te halen door ze de informatie te bieden op het moment dat er naar gezocht wordt.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een uitstekende manier om uw online zichtbaarheid in zoekmachines te beheren. U hebt hierbij de controle over:

  • Wat uw potentiele klanten over u lezen
  • Wat de eerste indruk is van uw bedrijf
  • Wat zij denken en geloven over uw service en kwaliteit
  • Hoe anderen over u denken

SEO is de lijm die de verschillende stukjes samen bind, waardoor uw marketing effectiever is in het geven van vertrouwen en het verhogen van uw sales……inclusief uw offline sales.

Stop het niet in hokjes

Er zijn bedrijven (vooral kleine zelfstandigen) die de groei van online verkoop de schuld geven van de krimp van hun eigen offline verkoop. Het probleem is dat sommige ondernemers niet in staat zijn zich aan te passen aan de veranderingen die momenteel gaande zijn.

In veel gevallen proberen bedrijven hun offline en online kanalen strikt gescheiden te houden in aparte hokjes. Grote fout!

Online marketing kan wel degelijk uw offline verkoop een enorme boost geven. Bedank dat Google de primaire bron van nieuwe klanten is voor heel veel bedrijven wereldwijd. Steeds meer zoekopdrachten worden uitgevoerd op mobiele apparaten (telefoons en tablets) en daarbij worden lokale bedrijven en producten steeds meer gevonden, waardoor er meer winst te behalen is voor de bedrijven die daar op tijd op inhaken.

U hoeft niet landelijk in de top 10 zoekresultaten te staan. Lokale zoekopdrachten trekken steeds meer klanten bij u in de buurt die actief op zoek zijn naar uw diensten of producten. Tevens richt Google zich steeds meer op het aanbieden van gepersonaliseerde zoekresultaten, gebaseerd op verschillende factoren, om per individu beter gerelateerde content aan te bieden binnen een kleine afstand van waar zij zich bevinden.

Dus offline sales worden bevorderd door online marketing. Ze horen bij elkaar en zijn niet exclusief of competatief.